Thursday 27 November 2014

Resepi Pancake untuk minum petang ~ Ada kelainan ~

       Selalunya saya membikin pancake untuk sarapan pagi.Anak-anak pula memang tak pernah menolak jika saya menyarankan untuk bersarapan dengan pancake. Selalunya pancake ini dimakan bersama syrup strawberry (yang sentiasa ada distok simpanan makanan) atau madu.Tapi untuk kali ini saya sediakan susu pekat manis bersama coklat cip, baki dari biskut raya tempohari. 
       Jadi sekarang tak payahla membuang duit membeli tepung segera pancake yang harganya sangat mahal dipasaran. Untuk menghilangkan jemu, boleh juga mencampurkan coklat cip atau serbuk koko kedalam adunan. 

Pancake kegemaran anak-anak saya



Resepi Pancake yang sangat gebus
Bahan-bahan:-
4 cawan tepung gandum
1 biji telur
1 camca soda bikarbonat
1 camca yis (mauripan ~ rendam dalam air suam sampai naik buih)
3 camca mentega dicairkan
1/4 cawan susu cair
esen vanila
garam dan gula
air masak

Cara-caranya:-
Pukul telur bersama sedikit garam dan gula. Masukkan tepung gandum yang telah diayak dengan soda bikarbonat. Masukkan mentega cair, susu cair, yis, esen vanila dan air masak. Kacau sampai rata dan likat. Biarkan selama 1/2 jam. Panaskan kuali dan cedokkan 1 senduk adunan dan bakar. Bila nampak ianya kering dibahagian atas kalihkan dan angkat.

**Cadangan Hidangan : Sedap dimakan bersama syrup strawberry, madu, kaya atau buttercup.

Kegebusannya terserlah

Saya hidangkan bersama susu pekat manis & coklat cip

Emmm...Syedapnya..!

Enak dimakan kala pagi atau petang

Read more: http://www.adibsite.com/2014/11/pasang-facebook-comments-responsive.html#ixzz3Pd3lfqkd

No comments:

Post a Comment