Showing posts with label Jalan-Jalan. Show all posts
Showing posts with label Jalan-Jalan. Show all posts

Wednesday, 24 June 2015

Percutian ke Cameron Highlands sempena cuti sekolah ~ Secara Bidan terjun

   

      Kesibukan tak menghalang saya meluangkan masa sempena cuti sekolah bersama anak-anak. Perancangan memang dibuat secara bidan terjun..Mulanya tak berhasrat untuk bermalam di Cameron pun..cukup sekadar bersantai minum tea bersama scone atau cheese cakenye yang lazat dan paling utama boleh membeli belah di Pasar Malam Brinchang. Itu jer planning kami memandangkan kami langsung tak membuat tempahan hotel dan paham-pahamlah hotel disana memang dah full booking kalau dah masuk musim cuti sekolah . Pun begitu saya berkemas kain baju siap-siap kot-kot masih ade hotel utk menginap malamnye.Lebih kurang jam 8.00 pagi kami bertolak menuju ke Cameron Highlands dan setelah menempuh kesesakan jalan raya, lebih kurang jam 2 kami selamat sampai ke Cameron.
       Setelah bertelefon kesana-sini akhirnya kami memilih Hotel Brichang sebagai tempat bermalam dengan kadar bayaran RM210 untuk satu malam. Memang mahal dan tak berbaloipun..tapi dah takde pilihan..grab sajerlah. Ade 2 katil bersize king, satu almari baju, meja solek dan satu TV bersize 16". Bila mandi plk airnye sesejuk ais..menggeletar badan..kaku segala jari jemari sebab heaternyer tk berfungsi sgt.Huhuhu..
2 Katil bersize king 

En. Somi bersama anak terunanya

Seperti biasa malam harinya saya suka bersantai di tingkap memerhatikan orang lalu lalang

Mama dan anak gadisnya berposing sebelum meninggalkan bilik hotel


Huh..Harga Rm210 tak berbaloi..Airnya sesejuk ais..Water heaternye rosak

        Selepas memunggah segala barang ke hotel, kami singgah makan tengahari dan seterusnya ke Mardi. Datang ke Cameron tak sahlah kalu tak singgah kesini...Tapi sayangnya kali ini disini tak sempurna mana. Banyak pokok-pokok bunga dan sayur-sayurannya nampak kering dan tak terjaga.Malah pokok bunganya banyak yang menyembah bumi.
Saya dan bunga yang condong ketanah..huhuuhu

Di Taman Mardi. Pokok kekwanya banyak yang menyembah bumi

Berfoto dlu di Pejabat Mardi

Menemankan anak-anak makan puding dan aiskrim strawberi di Taman Mardi

       Setelah menemankan anak-anak makan puding dan aiskrim strawberi kami terus berjalan keluar untuk balik ke bilik hotel sebab malamnya ingat nk menghabiskan masa pusing-pusing..shopping-shopping (bab yang En. Somi tak berkenan mane..tapi saya suke..heh..heh).
       Pasar malamnya dah berpindah dari tapak asal.Kalau sebelumnya lokasinya berhadapan Star Regency Hotel, tapi sekarang bagi memberi peluang kepada beberapa bangunan yang baru siap mereka mengalihkan ke satu kawasan yang lebih jauh sikit menghala keatas. Seperti biasa, dimana sajer Pasar Malamnya berada kesesakan meang tak dapat nak elakkan.

Suasana pasar malam yang sempat kami snap gambarnya. Air kelapa Laut yang anak saya suka ni dah naik harga..selalu RM2 sekarang dah jadi RM3 dah..gara-gara GST kot..

Kuih seperti apam balik tapi bersize kecik dan filingnye macam-macam. Boleh pilih samada nak strawberi, blueberry, kaya, kelapa dsbnya.

        Perancangan utama kami kesini adalah untuk melawat Ladang Tea Sg. Palas, tapi sayang seribu kali sayang kali ni kami hampa. Jalan untuk naik keatas ditutup. Ingat bolehla bersantai-santai sambil minum tea kat sane cam Aaron Aziz ngn Lisa Suriani dalam babak citer Ombak Rindu tu.Ngeh..ngeh..ngeh.
        Untuk menghilangkan terkilannya hati, kami cuma singgah ke Ladang Tea Bhaarat  dan menikmati segarnya tea boh di ruangan atas. Di bahagian atas, suasananya lebih nyaman dan tak sesesak seperti di bawah.
Singgah sebentar ke Cactus Valley berhampiran dengan S-Corner.

Anak-anak berposing dengan papan tanda Cactus Valley

Saya begitu tertarik dengan bunga Orkid hiasan ini..Tapi harganyer buat saye jadi confirm tak beli..RM200 lebih sepasu...huhuhu

Macam biase En. Somi dengan muke tak puas hati sebab kena paksa bergambar..ngeh..ngeh..ngeh


Keratan rentas sarang lebah (Original ni dan telah di awet) begitu menarik perhatian saya. (Di Pusat ternakan lebah)
     
       
Menikmati minum petang di Ladang tea Boh Bhaarat. Di Bulan posa nih, air liur saye meleleh melihat kegebusan kek pandan, cheese cake with Oreo dan coklat cake..

Satu set Scone bersama pure strawbery jem dan cream. Scone disini sgt lazat dan lembut, tak pecah berderai spt yang selalu kami makan. Memang terbaeklah..!!

Berlatar belakang kebun tea didalam suasana petang yang nyaman..sungguh serasi bersama tea tarik panas..Huh..! Lentok abess..!!

Suasana begini memang kami rindui..Setelah penat seharian bekerja dan berbisnes dalam masa yang sama, saya merindui saat-saat begini.Releks..

Tenang dan gembira..Semoga kami sentiasa berkesempatan menikmati masa-masa indah begini.Ameen..

    Read more: http://www.adibsite.com/2014/11/pasang-facebook-comments-responsive.html#ixzz3Pd3lfqkd

Saturday, 23 May 2015

Trip Hatyai-Krabi yang menggamit memori daun pisang ~ Kunjungan pertama di Bumi Thailand

Pasar Terapung Hatyai yang menggamit memori daun pisang...Huwaaa..!



Salam untuk sume yang sudi singgah di SINI...Dah beberapa hari masa cuti saya tamat tapi baru hari ni sempat bercerita..Kali ini saya bercerita tentang Percutian family Trip Hatyai-Krabi pada 15 Mac lepas.
        Perjalanan kami bermula dengan  menaiki keretapi dari Butterworth, berlepas sekitar jam 5.30 pagi menuju ke Hatyai yang mengambil masa lebih kurang 5 jam lebih termasuk urusan pengecopan passport di kaunter Imigresen Padang Besar,Perlis. Disini kami transit agak lama iaitu lebih kurang 2 jam sebelum meneruskan perjalanan memasuki Thailand.

Sempat berposing di Stesen Keretapi Butterworth sebelum menaiki keretapi jam 5.30 pagi

Saya dan En. Somi didalam gerabak keretapi. Suasana kat luar masih gelap

        Hati begitu teruja melihat kiri kanan pemandangan yang menarik. Tak banyak bezanya ngan Tanah Tumpah darah kita, cuma ketara bezanya dari segi plet kereta/motor..Tulisan dari bahasa Thai mendominasi mane2 premis perniagaan. Dari segi lanskapnye pula saya nampak kebun-kebun getah disana sangat bersih dan tersusun cantik berbanding kebun-kebun getah disini. Ketika saya kesana musim meluruh untuk pokok getah baru bermula...kelihatan daun-daun getah berwarna jingga bercampur sedikit hijau memukau pandangan. Sangat cantik pada pandangan mata saya.
         Saya juga merasakan ada sedikit perbezaan daun buluh disini dimana daunnya berbentuk lebih besar agak saya sekitar 5-6cm berbanding ditempat kite yang daunnya lebih kecik. Pokok-pokok buluh kelihatan dimana-mana sepanjang jalan menjadikan saya cepat terperasan akan perbezaan tersebut.
          Tak sampai satu jam kemudian keretapi kami selamat tiba di Stesen keretapi Hatyai. Mulanya saya merasakan takde ape yang special dan istimewa pun disini kerana pada pandangan saya bandar Hatyai sekitar stesen itu seakan-akan pekan saja...pekan cowboy.. Dalam hati sediit cuak dan tertanya-tanya gak, 'berbaloikah perabiskan duit bercuti disini?' Waduuh..duuh..!
         Sebaik kaki turun dari landasan ade beberapa pemandu teksi yang bertanyakan arah tuju kami.Masing-masing bercakap dalam bahasa English pelat Thai.Kiranya takde masalah untuk nak pahamlah. Setelah berkira-kira harga, kami membayar lebih kurang 30Baht (lebih kurang RM3 duit Malaysia ) untuk satu kepala. Bersesaklah kami semua dalam Tut-Tut yang seakan lori kecik itu..dengan beg-beg masing-masing yang besar gedebak.Aduhai...

Team kami bersesak didalam Tut Tut yang seakan van bersize kecik

          Melihat Hotel PB Grand Hotel yang sangat indah hati merasa sangat lega. Kami booking melalui AGODA sebulan dari tarikh percutian kami. Dengan harga lebih kurang RM85 untuk satu bilik, memang ianya berbaloi. Warna jingga dan warna merah terang melatari disegenap ruang Hotel. Saya tertarik dengan hamparan rumput karpet tiruan yang menyusuri ruang jalan menuju ke dalam hotel, seakan mengalu-alukan kedatangan kami disini.
Dihadapan pintu masuk PB Grand Hotel yang bertemakan jingga dan merah 

Berhadapan kaunter hotel

Saya dan anak teruna berposing sebelum menuju ke Pasar Terapung

Ayahanda & Bonda sempat merakam gambar walaupun bapak saya agak susah diajak berfoto


Bergaya di salah satu sudut Hotel PB Grand Hotel

Sebelum bergarak menaiki Tut Tut Kepasar Terapung. Sistem pendawaian elektrik mereka kalah dibandingkan dengan temapat kita..Huhuuhu
        Setelah melepaskan penat seketika di kamar hotel, mandi manda dan bertukar pakaian kami semua bergerak keluar, menahan tut-tut yang harganya 20baht utk satu kepala menuju ke Pasar Terapung yang terkenal itu. Kira-kira 10 minit perjalanan kami tiba disana. Sepanjang jalan menuju ke Pasar Terapung kiri kanan di penuhi peniaga baju, kasut, makanan tradisi Thai dan makanan excotic juga..!!
Ade ulat, belalang, cengkerik dan macam-macam serangga digoreng bersama daun kari..Huhuhu..
Ulat, Belalang dan macam-macam serangga digoreng dengan daun kari dijual digerai-gerai menuju ke Pasar Terapung
      Sampai di pasar Terapung , dalam cuaca panas jam 3 ptg, perkara pertama yang kami terkam ialah air minuman. Air kelapa dan macam -macam jenis minuman dijual denagn harga 30baht dan yang uniknya ianya dijual didalam bekas pasu yang diperbuat dari tanah liat berukir corak karton Spiderman, Hello Kitty dan macam-macam karektor lagi.Ade juga yang diisi didalam buluh..Lepas minum boleh pula dibawa balik buat souvenier..

Membeli makanan dipasar terapung.Makanan dan duit dihulur dengan satu galah dan dihujungnya digantung satu bekas untuk menisi makanan dan duit.

         Saya mencuba nasik Komok (Seakan nasi beriani dimakan bersama ayam goreng berempah) dan pelbagai lagi makanan Thai yang pelik-pelik dan dihias cantik. Tempat makan yang diperbuat 100% drp buluh dari tiang membawa kemeja dan kerusi juga beratapkan rembia mengingatkan saya akan cerita melayu klasik yang sering ditonton dalam tv. Saya sukeee...
           Keesokan harinya  kami menyewa satu van besar untuk ke Krabi.Perjalanan mengambil masa selama lebih kurang 4 jam lebih. Lebih kurang jam 2ptg kami selamat tiba di Auong Nang, Krabi. Aung Nang adalah bandar pesisir pantai. Tempat ini nampak sunyi pada siangnya , tapi bertukar meriah dimalam hari. Bar-bar, restoren dan cafe-cafe memenuhi ruang disepanjang jalan rapat ke tepi pantai.

Didalam van yang besar boleh muat 12 penumpang menuju ke Krabi

         Kami menyewa hotel  Flora Pranang House dengan kadar bayaran Rm125 untuk satu bilik. Bilik saya menghadap pemandangan bukit bukau yang menghijau.Tenang bila berbaring dikatil dan mata dilepaskan ke arah gunung ganang..Huhuhu..Sementara itu bilik mak ayah saya pula menghadap kearah kesibukan jalan raya. Jadi malam harinya kami mengambil peluang melepak dan bersembang dibalkoni sambil menikmati suasana malam dari bilik hotel.
Berhadapan Hotel Pranang Flora House semasa di Krabi
Berhadapan kaunter Pranang Flora House

         Disetiap bilik dilengkapi dengan 2 katil single, TV, dan peti sejuk bersaiz kecik. Ade pula bath tab didalam bilik mandi.Jadi puaslah saya berendam dalam buih sabun laksana citer Mat Salleh tu..kikiki.
Makan pagi di Bilik Hotel  berlatar belakangkan gunung ganang dan pemandanangan hijau yang memukau
Berfoto kenangan di bilik Hotel Pranang Flora House

         Sekitar jam 7 lebih kami berlegar mencari makan malam. Banyak kedai-kedai muslim dibina disepanjang jalan Auong Nang. Bayaran? Tak lah mahal sangat...Lebih kurang negara kite jer..Selepas tu kami semua mengambil peluang berjalan sepanjang jalan melihat-melihat disetiap gerai jualan kain baju, souvenier, makanan Thai yang tak pernah dilihat sebelum ni dan macam-macam lagi. Boleh juga menyewa Tut-Tut jika hendak mengambil angin sampai ke tepi laut dengan bayaran 30baht (Lbh kurang RM3 ) utk satu kepala.


Makan malam kami digerai sekitar Auong Nang. 

Tut tut yang boleh disewa dengan kadar 30baht (RM3) untuk bersiar pada malam hari sekitar tepi pantai Auong Nang
Menikmati suasana malam di Auong Nang 

       Kami melayani mata dan poket membeli segala macam souvenier, makanan dan kain baju. Yang menariknya sepanjang jalan ade sekelompok Mat Nyah yang cantik bergaun kembang ala Cinderella dengan sarat berhias hiasan kepala lagak macam pentas Fesyen. Bayaran 100bath (lbh krg RM10) dikenakan kepada setiap pelancong yang ingin berfoto dengan mereka.
         Esoknya bermulalah aktiviti yang sedari awal kami susun dan plan. Kami memilih dan booking untuk pakej menjalankan aktiviti pantai melalui rumah penginapan  kami. Sekitar jam 8.30 pagi ade sebuah bas mini mengutip dan mangambil kami menuju ke tepi pantai dan akan ada satu boat yang akan membawa kami kesetiap pulau. (Mengikut pakej yang kami pilih)


     
Berkumpul beramai-ramai untuk menaiki boat menuju ketengah pulau. Acara mencatit nama setiap ahli kumpulan.

Ready nak menaiki boat menjelajah Pulau-pulau


Masing-masing tengah teruja 

Dalam boat .Masing -masing teruja tgok kejernihan air lautnya


Pemandangan ditengah-tengah laut

       
Bapa saya dan cucu comeinye bergambar kenangan semasa tiba disalah satu Pulau-Chicken Island

Tup Island- Pulau pertama yang kami singgah.


Jernihnya air..Hijau zamrud warnanya..Kami semua riang berendam..huuhuhu
Berposing lagak macam juruselam profesional  gitu

En Somi dan anak sulong kami  bersnorkeling di air jernih.

Semasa beratur menunggu mangambil makan tengahari ketika singgah di Poda Island

SubhanAllah..sangat cantik..Pertembungan dua gunung dan kehijauan air lautnya membuatkan saya rindu untuk kesana semula

Semasa berada diperut motoboat

~ cerita akan bersambung ke part 2~ Read more: http://www.adibsite.com/2014/11/pasang-facebook-comments-responsive.html#ixzz3Pd3lfqkd