Tuesday 27 January 2015

Cara-cara nak letak Facebook Badge di Blog ~ Tutorial yang paling senang

   Saya masih baru dalam dunia blogger.Sebagai orang baru sudah semestinya saya kenalah berguru. Guru yang saya maksudkan bukanlah pompuan, bukan pula laki. Tidak cantik malah tidak pula kacak. Tapi guru saya adalah berbentuk 'tulisan' gak. Alhamdulillah..dah berusia cenggini pun saya masih bersemangat belajar dan belajar...hampir setiap hari mencuba mende-mende baru dalam ilmu IT ni memberi satu kepuasan buat saya.
       Hari ni saya belajar pula meletakkan Facebook badge ke Blog. Dah lama saya teringin tengok blog orang lain diisi dengan FB badge bukan sajer nampak cantik malah kelihatan 'perfect' untuk satu-satu blog.

kredit to : blog http://purplewishess.blogspot.com/

1) Klik link ni https://www.facebook.com/badges/ 

2) Pilih lah nak buat Profile Badge, Like Badge, Photo Badge atau Page Badge. Contoh kita pilih Profile Badge.





3) Katakan kita pilih Profile Badge. Nanti page akan keluar seperti di bawah ni. Kalau nak edit badge boleh click 'Edit this badge', button sebelah kanan atas tu. Kemudian pilih nak letak Facebook Badge ni kat mana. Blogger? TypePad? atau Others??? Pilih lah mana-mana ya. Kalau macam dlm situasi sekarang mestilah kita  pilih Blogger.



4) Katakanlah kita pilih 'Blogger', skrin akan paparkan page macam di bawah ni. Dalam page ni kita just 'Select a blog' dan letak nama dalam ruangan 'Title' tu. Nama boleh letak apa-apa nama. Ikut suka hati lah.



5) Last, click 'Add Widget'. Done!! Yay...dah siap pun Facebook Badge.. Tak susah kan :) Lepas buat semua tadi, kita boleh check di website atau blogspot kita.



Read more: http://www.adibsite.com/2014/11/pasang-facebook-comments-responsive.html#ixzz3Pd3lfqkd

No comments:

Post a Comment