Tuesday 20 January 2015

Resepi sayur campur paling sedap ~ Ala hotel gitu

     Disebabkan takde mende yang spesel untuk dienterkan diblog, saya kongsikan menu tengahari kami pada ujung minggu yang lalu..Apa yang speselnye? Bukan pada rendang ayam..bukan jugak pada kerabu perut lembu plus tauge...tapi sayur campur saya yang spesel pada tekak saya sendirik (Mungkin biasa pada tekak yang lain..ngeh..ngehh..ngehh..)
     Apenyer yang spesel sangat tu? Yaa...saya nak habaq mai...setiap kali berpeluang makan kat hotel (Tak kiralah brape banyak bintangpun) saya tertarik dengan rasa sayur campurnya. Baunya yang harum dan terasa lebih fresh sentiasa menimbulkan pertanyaan dalam hati, agak2 ape bende yang ditaruknya? Tanpa menggugel dari mana2 laman sesawang, saya bereksperimen la sendiri dan hasilnya....? Memang berhasil..! sama rasanya dengan yang dimasak didapur hotel. Jadi lepas ni, mungkin saya dahla tak se-eksited dan sejakun seperti sebelumnya...huhuuhu..
     
Sayur campur ala Hotel
 Resepi Sayur Campur Paling Sedap

Sayur (Kobis bunga/ Brokoli, baby corn )
5 camca minyak bijan
Bawang putih ~ dihiris nipis
Lada Benggala ~Merah dan Hijau
Isi ayam
Sos Tiram
Serbuk pati ayam/ikan bilis
Serbuk lada putih
Garam dan gula secukup rasa
Tepung jagung dibancuh dengan air ~ Untuk memekatkan kuah

Cara-Caranya:-
Rebus air sampai mendidih. Celurkan sayur2 sebentar. Angkat dan toskan. Masukkan minyak bijan dan tumiskan bawang putih.Masukkan isi ayam dan biarkan sampai masak. Masukkan sedikit air panas, sos tiram, serbuk pati ayam, lada benggala, serbuk lada putih, garam dan serbuk perasa. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung kacau angkat dan tuangkan keatas sayur yang telah dicelur tadi.Siapp..

Rendang ayam berkuah- Sesuai untuk dimakan dengan nasi 

Kerabu perut lembu plus tauge


      

Read more: http://www.adibsite.com/2014/11/pasang-facebook-comments-responsive.html#ixzz3Pd3lfqkd

No comments:

Post a Comment