Friday 17 October 2014

Resepi Spagheti Prego yang ringkas

~ 18 Oct 2014 ~

    Keluarga kecik saya memang sukakan western food termasuklah spagheti ini. Bila terasa jemu dengan nasi sudah pastilah spangeti ini yang akan saya masak. Cara penyedian & bahannya yang ringkas memang saya sangat suka sebab tak terasalah kepenatan masuk kedapur tambahan pulak jadual waktu saya memang terikat dengan kerja sepanjang hari. 
   Untuk bahan sosnya, saya lebih gemarkan sos spagheti Prego (Tradisi) jenama Campbell yang bertin merah sebab rasanya takla terlalu masam dan sesuai dengan anak tekak saya. Tapi untuk resepi kali ini saya menggunakan jenama Prego jugak tapi ianya terdapat didalam botol.

Sepinggan spagheti kuah banjir..

Bahan-Bahan:-

1 paket spaghetti
1 tin sos prego tradisional (jenama Campbell)  @ (1/2 botol Prego botol)
2 biji buah tomato bersaiz besar dipotong dadu 
1 labu bawang holland dipotong dadu
5 ulas bawang putih dipotong dadu
6 batang sosej dihiris nipis
1 keping daging kisar Ramlee
Cendawan butang (dalam tin) dipotong kecil
 4 camca besar tomato puree4 camca minyak zaitun @ minyak masak
Garam
Gula
Air secukupnya
2 sudu besar daun oregano (boleh dibeli dalam botol dipasaraya)


Cara masak :

Spaghetti

Didihkan air, campurkan 2 sudu minyak zaitun dan garam. Celur spaghetti

hingga lembut, anggaran masa 7 - 8 minit. Toskan dan lalukan air biasa sekejap.

Kuah spaghetti

1. Panaskan 4 camca minyak zaitun. Tumiskan bawang putih dan bawang holland. 

Bila telah kekuningan, masukkan buah tomato yang dipotong dadu. 

Gorengkan sekejap.

2. Masukkan tomato puree,sos prego, daging kisar dan sedikit air. 

Masak hingga daging empuk.

3. Masukkan garam, gula, sosej, cendawan butang dan daun oregano.

Biarkan masak dalam api perlahan anggaran 5 minit.

Tutupkan api dan sedia dihidang.Selamat mencuba.


Oregano leave & sos Spagheti Prego (Tradisi) kesukaan saya

Sos Spagheti Prego jenama Campbell yang sentiasa menjadi pilihan saya

Bahan-bahan untuk menyediakan spagheti


Spagheti setelah dicelur

Kuahnya hampir siap

Taraaaa.....sudah siap



Read more: http://www.adibsite.com/2014/11/pasang-facebook-comments-responsive.html#ixzz3Pd3lfqkd

No comments:

Post a Comment